דלג לתוכן

איכות כתנאי להתקשרות לקוח וקבלן משנה

מאת אהוד גיתאי– ייעוץ, לווי ארגוני וחבר סגל מרצים – מכללת מסד

 

עולם הייצור הגלובאלי של מוצרים ומערכות אלקטרוניות מתקדמות פועל במודל תפעולי המבוסס על שיתוף פעולה אסטרטגי בין לקוח אשר מפתח ומשווק מוצרים ומערכות לקבלן המשנה הנותן שירות כולל לייצור (TK) את של אותם המוצרים והמערכות.

באילוצי טכנולוגיית ייצור, המשתנה ומתחדשת כל הזמן ובהקצאה נכונה של  משאבים ועלויות, מעדיף הלקוח להשקיע עסקית וכלכלית במשאבים הנדרשים לפיתוח מוצרים ומערכות חדשניים תוך שימוש ברכיבים העומדים בחזית הטכנולוגית, ובתחומי שיווק ומכירות אשר נותנים מענה הולם לתחרות הגלובאלית.

את האחריות והמשאבים הנדרשים לתחום התפעולי של ייצור המערכות והמוצרים מעביר הלקוח לקבלן משנה. קבלן משנה אשר מתאים ללקוח מענה כולל של רכש וייצור בתהליכים איכותיים, העומדים בדרישות הטכנולוגיה – נותן פתרון כולל החל משלב העברת מוצר מפיתוח לייצור, הגדרה ורכש רכיבים, פיתוח וייצור תהליכי בחינה והתקני הבדיקה ומשאבי ייצור גמישים. כל אלה  נדרשים  כדי לספק ללקוח מוצרים ומערכות מושלמים בדוקים ואיכותיים המיוצרים על פי תחזיות המכירות של הלקוח ונשלחים ליעדם על פי הנחיות מערך השיווק של הלקוח.

שיקול משמעותי בתהליך בחירה של קבלן משנה מהווים תשתיות איכות המשולבות במערך התפעול – יכולת  אינטגרטיבית אשר מבטיחה ייצור כרטיסים ומכלולים המורכבים למערכת  ברמת גבוהה של איכות ואמינות העונה לדרישות הלקוח, תקנים ותקנות, בתזמון הנדרש ללקוח ובמחיר תחרותי אשר נקבע בחוזה ההתקשרות.

טרום החלטת הלקוח על הוצאת מערך התפעול לקבלן משנה נערכת בדיקה ובחינה מקדימה להתקשרות, בחינה ובדיקה של יכולות המתמשכת גם לאורך מימוש חוזה ההתקשרות. זו בדיקה שמבצע הלקוח לקבלן המשנה כדי לקבל את הביטחון הנדרש לביצוע שותפות אסטרטגית זו. הבדיקה כוללת את בחינת יכולת ציוד, טכנולוגיה, הנדסה ואיכות של קבלן המשנה להבטיח את רציפות האיכות של המוצרים המסופקים באמצעות מערכת הניהול והאיכות בחברה. זאת, לרבות יכולת מעקב ייצור, איסוף וניתוח נתונים, כדי לוודא ולהבטיח את יישום ומיסוד דרישות הלקוח בשקיפות, באמינות ובעקביות, תוך בקרה ופיקוח ביצועים ומשוב בזמן אמת ללקוח.

למעשה מבקש הלקוח לקבל יכולת ניהול בכל נקודת זמן לשם בקרה על זמינות החומר, זמינות התפעול, איכות המוצרים המסופקים, אספקות בפועל וניתוח עלויות.

קבלן משנה חייב לשדר ללקוחותיו חזון ברור – כחברה השואפת למצוינות – לשמור על מקומה כיצרן מוביל באיכות המוצרים ובמצוינות השירותים המסופקים ללקוחות בארץ ובחו"ל.

לדוגמה:

To provide its customers with World Class Contract Manufacturing Services.

חברה איכותית מודדת את התהליכים על פי אמות מידה וקריטריונים בינלאומיים.

בין המדדים ניתן לציין את מדדי יציבות וכשר תהליכים עפ"י שיטת 6 סיגמא, מדידה רציפה של כמות תקולים למיליון השמות DPMO Defects per Million Opportunities- ,  מדידת איכות תנובת תהליכי הרכבה First Time Yield – FTY , ועוד'. כל זאת, באמצעות מערכת איסוף וניתוח נתונים ממוחשבת המשולבת בכל שלב בתהליכי פיתוח וייצור .

לערך מוחשי, ערך בר קיימא – כזה שמוערך ע"י הלקוחות ויוצר מוניטין בעולם התחרותי – יוצר את ההבדל מול המתחרים – יוצר פער שקשה לגישור ולא ניתן לערעור.

חברה אשר שמה לה למטרה לממש את החזון באמצעות תרבות של איכות, תרבות אשר תשלב כל עובד באחריות להשגת איכות ומצוינות אמיתיים ומוחשיים נותנת את הערך המוסף ללקוח שיוצר את ההבדל בהתקשרות ארוכת טווח בין לקוח וקבלן משנה.

 

גלול כלפי מעלה