דלג לתוכן

איכות תכן

מאת גדעון הדן  , מייסד ומנכ"ל קבוצת מסד האיכות.

 

איכות תכן היא גורם מפתח בהשגת שביעות רצון הלקוח. מוצרים המחויבים בתקינת מוצר, כמו הֶתקנים רפואיים, חייבים בתהליך פיתוח מסודר, מבוקר ומתועד, כחלק מהגשת המוצר לאישור רשויות התקינה.

תוכנית איכות למוצר כוללת כל הדרישות, פעילויות ותוצאות המקנות ביטחון בהתאמת המוצר לדרישות. המילה "ביטחון" (Confidence) היא מילת מפתח. ביטחון נמדד במונחים סטטיסטיים בהתאם לדרישות תחיקה ודרישות לקוח. מהנדס איכות תכן צריך לכוון נכון את תהליכי הניסוי, מדידה ותיקוף המוצר, כדי להשיג ביטחון נאות בעלויות כלכליות סבירות.

תהליך מרכזי באיכות המוצר הוא ניהול סיכונים לאורך כל מחזור החיים של המוצר: פיתוח, ייצור ושירות. צריך לעשות הבחנה בין סקר סיכונים של התכן (Design FMEA) לסקר סיכונים של תהליך הפיתוח. למרות קירבה מתודית בין שני סקרי סיכונים אלה, מומלץ להפריד ביניהם היות והם עוסקים בתחומי תוכן שונים. בנוסף, תקני ניהול איכות מסוימים דורשים גם סקרי סיכונים של תהליכי ייצור ושירות (Process FMEA), ובמקרים מסויימים (כמו תרופות וציוד רפואי), גם מעקב אחר קליטת המוצר בשוק והתאמתו לשימוש המיועד (Usability). אירגונים גדולים וציבוריים (הנסחרים בבורסות ציבוריות) חייבים גם סקר סיכונים אירגוני (Enterprise Risk Management, ERM) הכולל היבטים עיסקיים.

הכלל המוביל באיכות תכן נקבע במסורת היהודית כבר לפני 2000 שנה: "סוף מעשה במחשבה תחילה". נושאי איכות תכן שמקורם בתיכנון מוקדם קלים וזולים יותר לביצוע, ותועלתם רבה להשגת מוצר איכותי, קיצור זמני פיתוח והקטנת עלויות. כיום,קטנה הסובלנות של לקוחות ומוסדות תחיקה כלפי אירגונים שאינם נוהגים כך.

 

 

גלול כלפי מעלה