דלג לתוכן

מה היה אומר דה-בונו על המהלכים המשפטיים שנוקטת הממשלה בימים אלו

מאת אמנון מרגלית – חבר סגל מרצים – מכללת מסד

פתח דבר

שיטת ששת הכובעים של אדוארד דה בונו היא שיטת חשיבה שמטרתה לשפר את תהליך קבלת ההחלטות בקבוצות. במסגרת השיטה, המשתתפים בדיון מבצעים משחק תפקידים בהתאם לכובע הדמיוני שהם חובשים. דה בונו פרסם את השיטה בספרו “שישה כובעי חשיבה” שראה אור בשנת 1985.

ניתן להשתמש בשיטה כדי לבחון קבלת החלטות

אמנם, שיטת ששת הכובעים נועדה לשפר את תהליך קבלת ההחלטות בקבוצות, אך ניתן להשתמש בה גם בחיי היומיום שלנו. למשל, כאשר אנו מתמודדים עם בעיה או התלבטות, אנו יכולים להשתמש בשיטה זו כדי לבחון את הנושא מכל הזוויות השונות, לאפשר לעצמנו לחשוב באופן יצירתי, להעריך את האפשרויות השונות ולקבל החלטה מאוזנת.

 

ניתוח הגישות השונות לרפורמה/מהפכה המשפטית בשיטת דה-בונו

מדינת ישראל נמצאת בטלטלה עזה. מפלגות הקואליציה מובילות מהלך תחת השם “הרפורמה המשפטית”. מהלך זה נתפס בצורה שונה על ידי תומכי המהלך ובצורה שונה על ידי מתנגדי המהלך.
ראשי המחאה ותומכיהם חוששים ממתן כוח בלתי מוגבל לרשות אחת (המבצעת). יש מצב שכח זה יקנה אפשרות לדריסת זכויות המיעוט ולריסוק המערכת המשפטית עד כדי דיקטטורה מעשית.

כותב מאמר זה ינסה להשתמש בשיטת ששת הכובעים שיטת חשיבה מיוחדת שמאפשרת לבחון את המהלכים המשפטיים שנוקטת הממשלה מהזוויות השונות תוך השוואה בין טענות הצדדים.

 

סוף דבר

ניתוח הגישות השונות לרפורמה/הפיכה המשפטית מביא אותי למסקנה שניתן להגיע להסכמה. שני הצדדים שקועים עמוק באגו וטיפסו על עצים שקשה להם לרדת מהם. המבט מהזוויות החיוביות המתבטאות בחובשי הכובע הצהוב, הירוק והכחול מצביע על דרך האמצע שבה שני הצדדים יצאו מרוצים אם רק ישכילו להשיל את החליפות שתפרו לעצמם. שיטת ששת הכובעים של דה-בונו ושיטות נוספות של קבלת החלטות, נלמדות בקורס מנהלי איכות של מכללת מסד.

 

 

 

 

גלול כלפי מעלה