דלג לתוכן

ניהול איכות בדרך של מנהיגות משרתת

מאת אמנון מרגלית – חבר סגל מרצים – מכללת מסד

 

מאמר המפרט סגנון ניהולי של מנהיגות משרתת

בסגנון ניהול האיכות יש כמה סגנונות ניהול שונים. מנהל איכות יכול לפעול בסגנון סמכותי ובדרך של בקרה והטלת מטלות, בדרך של פעילות משותפת עם שותפי העשייה (העובדים) בארגון ולאחרונה עולה ופורח סגנון ניהולי של מנהיגות משרתת.

מנהיגות משרתת יכולה ליצור קשרים חזקים עם שותפי העשייה בארגון, שביעות רצון של שותפי העשייה הן באופן אישי והן מבחינה מקצועית תוך שהם תורמים לעבודה איכותית המסייעת לארגון להצליח.

במאמר זה אנסה לדון בכל מה שמנהל איכות צריך לדעת על מנהיגות משרתת, כולל העקרונות של המנהיגות המשרתת

מנהיגות משרתת משפרת את הארגון כולו

מנהיגות משרתת היא סגנון ניהולי שבו מנהל האיכות מוביל את תחום האיכות בארגון כשהוא מציב את הצרכים של שותפי העשייה בארגון בראש מבלי לפגוע ביעדי האיכות של הארגון.

מנהל האיכות מאמין שכאשר שותפי העשייה בארגון מרגישים מסופקים באופן אישי ומקצועי, הם מייצרים עבודה איכותית ויעילה יותר. שביעות רצון של שותפי העשייה ושיתוף הפעולה הם מושגים חשובים בסגנון ניהולי זה. זה לא פשוט ולא מובן מאליו שכן על מנהל האיכות מוטלים יעדים כמו שביעות רצון לקוחות, עמידה ביעדי הארגון וצמצום עלויות האיכות.

יחד עם זאת, התנהלות בסגנון ניהולי של מנהיגות משרתת חשובה מכיוון שהיא יוצרת סביבת עבודה שבה שותפי העשייה בכל הרמות של הארגון מרגישים מכובדים ומוערכים. מנהלי איכות הפועלים לאור סגנון ניהולי זה נוטים לגרום לתרבות ארגונית משופרת עם מורל גבוה ומעורבות משמעותית של שותפי העשייה.

העקרונות של מנהיגות משרתת

  1. הקשבה

מנהל האיכות לא רק מדבר אלא מקשיב למה שיש לשותפי העשייה בארגון לומר. הוא נותן הזדמנות בשפע לכל שותפי העשייה בארגון להישמע תוך שהוא מקשיב היטב הן למה שנאמר והן פוטנציאלית, למה שלא נאמר. על ידי איסוף מידע ותובנות מכל שותפי העשייה בארגון, מנהל האיכות יכול לאתר את ההזדמנויות לצמיחה ושיפור.

  1. אמפתיה

למנהל האיכות אכפת משותפי העשייה בארגון ברמה האישית. הוא מבין שכאשר שותפי העשייה בארגון מרגישים  מאושרים ומסופקים בחייהם האישיים, זה תורם להצלחה בחייהם המקצועיים. בשל כך, מנהל  האיכות יסתייע במחלקת משאבי אנוש/רווחה כדי לתת תשומת לב באופן אישי לשותפי העשייה בארגון ולנסות לעזור להם בנושאים אישיים כאשר הוא יכול.

  1. פעילות מתקנת (אישית)

מנהל איכות מבין את החשיבות של פעילות מתקנת של בעיות אישיות קודמות לפני שהוא מסוגל לעבור ליעדים ופרויקטים חדשים. לדוגמה, ייתכן ששותפי העשייה בארגון סבלו מכשל ברבעון האחרון עקב חילוקי דעות פנימיים. כדי להיות מסוגל להתמודד עם האתגרים החדשים של הרבעון הזה, צריך קודם כל ליישר את ההדורים.

  1. מודעות

מנהל איכות יעיל צריך להיות מודע לעצמו ולשותפי העשייה בארגון. בהיותו מודע לעצמו, הוא צריך להיות מסוגל לקבל ולצמוח מהחולשות שלו. לא פחות חשוב שהוא, כמוביל האיכות בארגון, יהיה מודע לנקודות החוזקה והחולשה האישיים של שותפי העשייה בארגון כדי לעזור להם לגדול וללמוד.

  1. שכנוע

מנהל איכות יעיל מנחה ומשכנע את שותפי העשייה בארגון ולא כופה עליהם. מנהל איכות הפועל בסגנון סמכותי אומר לשותפי העשייה מה ואיך לעשות אולם מנהל איכות בסגנון מנהיגות משרתת מסביר ומשכנע מדוע זו השיטה או התהליך הטובים ביותר. הוא אמור לשכנע את כלל שותפי העשייה בארגון ולבנות קונצנזוס.

 

  1. מושג

מנהל איכות צריך להיות נגיש, דלתו פתוחה וניתן להשיג אותו, במגוון דרכים, בכל עת כדי להתייעץ , לשאול, ללמוד או לתת מענה לכל צורך של שותפי העשייה בארגון.

  1. ראיית הנולד

מנהל האיכות מבין את החשיבות של למידה מטעויות והצלחות העבר ושימוש בלקחים שנלמדו כדי להעריך באופן פרודוקטיבי את ההחלטות הנדרשות. הוא עוזר לשותפי העשייה בארגון לעשות את אותו הדבר.

  1. ניהול

מנהל איכות יעיל מכיר ומבין את חשיבות אחריותו. הוא מעצים ומחזק את האמון והביטחון שניתנו לו בתפקידו ומעביר זאת לשותפי העשייה בארגון כמי שנושא את דגל העמידה ביעדים ובמטרות של הארגון. הוא  עובד קשה, מגיע בזמן והוא תמיד אמין.

  1. מחויבות לצמיחת אנשים

מנהל איכות יעיל מניע את שותפי העשייה  בארגון להשתפר בתחום האיכות. הוא מחויב לעזור לשותפי העשייה להתפתח באופן מקצועי. מנהל איכות עוזר לשותפי העשייה בארגון להפוך לאנשי איכות בעצמם על ידי הובלה, על ידי דוגמה ובכך שהוא מספק לשותפי העשייה הזדמנויות לגדול ולהתפתח בתחום המקצועי.

  1. בניית קהילה

מנהל איכות מעודד שיתוף פעולה ומעורבות. מנהל איכות מעריך את דעותיהם של כל שותפי העשייה  בארגון ומעודד אותם לחלוק את הדעות הללו ולתרום באופן פעיל לפעילות האיכות בארגון באופן קבוע.

  1. הליכת "גֶּמְבָּה"

מושג מתוך תורת הניהול הרזה שמחייב מנהל איכות מקצועי לנהל את האיכות "במקום האמיתי" (גֶּמְבָּה ביפנית) כלומר להראות נוכחות יום-יומית בשטחי הפעילות, להיות נגיש לשותפי העשייה, לשמוע ולהשמיע.

 

 

סגנונות ניהוליים נוספים

כמובן שסגנון המנהיגות המשרתת הוא רק אחד משלל סגנונות הניהול ואנסה להזכיר חלק מהם:

ארבעת סגנונות המנהיגות של ליקרט
מערכת הניהול של ליקרט כללה ארבעה סגנונות והם נצלניים, סמכותיים, נדיבים, סמכותיים, מייעצים ומשתתפים. ארבעת הסגנונות פותחו לאחר מחקר ותצפית

ששת תכונות המנהיג של וורן בניס
מנהיגות דורשת שליטה במגוון רחב של מיומנויות ואיכויות אישיות: יושרה, הקדשה, גדלות נפש, ענווה, פתיחות, יצירתיות.

מודל ארבעת התפקודים של אדיג'ס
ארבע “דמויות” שביחד נותנות מענה מלא להנהלה שמובילה באחריות את הארגון: הביצועיסט(P), המנהלן(A), היזם(E), המתכלל(I).

מנהל האיכות כלקוח פנימי וספק פנימי
המונחים לקוח פנימי וספק פנימי מתארים את פעולות המיקרו של ניהול איכות שלוקחות תפוקות ומעניקות תשומות לפעולות מיקרו אחרות. תפיסת הלקוח-ספק הפנימית נחשבת כאחד ההיבטים החזקים ביותר הנובעים מניהול איכות

סוף דבר

מאמר זה מנסה להציג את המנהיגות המשרתת כאחד הכלים העומדים לרשותו של מנהל האיכות בבואו ליישם את מנהיגותו בתחום האיכות וזאת בהשוואה לסגנונות ניהול נוספים שהוזכרו במאמר זה.
ניהול איכות מהווה עמוד יסוד מרכזי באסטרטגיה הארגונית והעסקית וייתנו בכך שהוא תורם לעמידה במטרות הארגון, יישום האסטרטגיה שלו ותמיכה בחזון הארגון.

 

לומדים ומשתלמים בקורסי האיכות של מכללת מסד

ניהול מערכת איכות, דרכים, כלים וסגנונות ניהול הם נושאים הנלמדים בכל קורסי האיכות של מכללת מסד. אלו הן אבני יסוד בבניית תפקיד איש האיכות ובהכשרה שמכללת מסד מעניקה לסטודנטים.

 

קרדיט לתמונות design by PresentationGO.com

תודה לגדעון הדן, מנכ"ל מכללת מסד, על הנחיה וסיוע.

תודה לאהוד גיתאי, מרצה בכיר במכללת מסד, על הנחיה וסיוע

 

גלול כלפי מעלה