דלג לתוכן

ארגון ממוקד עובדים

מאת אמנון מרגלית –  מכללת מסד

 

פתח דבר

מכללת מסד כוללת בתוכנית הלימודים פרק מיוחד על ארגונים ממוקדי לקוח ככלי לשיפור עסקי דרך שיפור שביעות רצון הלקוחות. תפיסה רווחת בעולם העסקי מגדירה גם את העובדים בארגון  כלקוחות ובתוכם גם את מובילי האיכות (מבקרי איכות, מנהלי איכות, מהנדסי איכות)  בארגון. האם ארגונים ממוקדי לקוח הם גם ארגונים ממוקדי עובדים ? בזה ידון המאמר שלהלן. בעידן הדיגיטלי יכולים ארגונים למדוד ביתר קלות את האקלים הארגוני בכל הנוגע לשביעות רצון, מחויבות ומעורבות עובדים. זאת לדעת, עובדים הם כבר לא "משאב", הם הבסיס עליו נסמך הארגון.

 

האתגרים

שיפור האקלים הארגוני מעמיד בפני הנהלות הארגונים אתגרים לא פשוטים בכל הנוגע למשאב האנושי :

  • תרבות ארגונית מעודדת תקשורת חופשית ושקופה.
  • הבנה ברורה וחדה של ייעוד הארגון וחזונו כולל מטרות הארגון.
  • טיפוח מעורבות ומחיבות .
  • תודעת הערכה והַעֲצָמָה.
  • מנהיגות מעודדת עשייה מיטבית מול מטרות הארגון.

ארגון ממוקד עובדים אמור להתמודד עם אתגרים אלה ואחרים כדי להיות מסוגל לעמוד בתחרות הקשה הקיימת על משאב אנושי זה, תחרות שבה ארגונים "חוטפים" עובדים בכלל ומובילי איכות מוכשרים בפרט (טאלנט בלשון אנשי משאבי אנוש) ומציעים תנאים והטבות כדי לזכות ולהעסיק את הטובים בתחום.

 

ניהול ממוקד עובדים הלכה למעשה

ניהול ממוקד עובדים מתחיל בהנהלה ובשאלה האם בהנהלת הארגון יושבים "מנהלים" או "מנהיגים".

הנהלה הדוגלת בניהול כשיטה תנסה לשלוט בפעילות העובדים על מנת להשיג את מטרות הארגון (Fredrick Taylor: the scientific management)

הנהלה הדוגלת במנהיגות תפתח יכולת להשפיע על עובדים ולהניע אותם לעמידה במטרות הארגון (William Ouchi: Theory Z)

מאמר בכתב העת PM World Journal מגדיר 4 נושא התייחסות העשויים להוביל ארגון להיות ארגון ממוקד עובדים ובתוכם מובילי איכות:

  • אתיקה ארגונית הכוללת ערכים של כבוד הדדי והתנהלות אתית.
  • שקיפות ארגונית הכוללת בחינת ההשלכות של כל החלטה על כלל מחזיקי העניין
  • התנהלות כלכלית הכוללת מדידת הביצועים הפיננסיים של הארגון מול דרישות לקוח, השוואתיות למתחרים ואיכות המוצרים.
  • עמידה חד משמעית בדרישות רגולטוריות, דרישות תקניות ופיקוח.

 

 

בנוסף לנושאים הנ"ל קובע מאמר שפורסם במגזין FORBS שאחת המגמות של משאבי אנוש שיכולה לתרום לארגון להפוך לארגון ממוקד עובדים היא פיתוח יכולת לניידות קריירה וזאת במיוחד למובילי איכות שאופק ההתפתחות שלהם מצומצם. בשונה מניידות עובדים העוברים מארגון לארגון, ניידות קריירה תשמר את העובדים המוכשרים (טאלנט) בארגון תוך שהארגון מספק דרכים לבחינת תפקידים חדשים והרחבת כישורים בתוך הארגון.

 

למה כדאי לארגון להיות ארגון ממוקד עובדים ?

  • שיעור תעסוקה גבוה – אחוז מחפשי עבודה נמוך בתחום האיכות.
  • חוסר כח אדם מקצועי במספר תחומים עיקריים.
  • ביקוש גובר והולך לעבודה מרחוק.
  • שינוי תפיסתי – דור ה Z לא רוצים לעבוד תחת מנהל אלא תחת מאמן או חונך.
  • גמישות – עובדים מחפשים איזן בין זמן עבודה, זמן משפחה ופנאי.

 

סוף דבר

ארגונים ממוקדי עובדים הם כאן כדי להישאר. שינויים ארגוניים להתאמה לטרנד החדש בעולם העסקי יאפשר לארגונים להישאר בחיים ולהתמיד בהמשכיות עסקית. מי שלא ישכיל לאמץ תפיסות חדשות ועדכניות פשוט יישאר מאחור, יצטמצם או יעלם.

מאמר שפורסם ב Workplace Trends מציג ממצא ולפיו סקר בקרב מנהלי משאבי אנוש מעלה כי 83% מהם טוענים שחווית העובדים חשובה היום יותר מהצלחה ארגונית, 90% מהם חושבים שהתחרות על עובדים מוכשרים כמו לדוגמה מובילי איכות "טלאנטים" רק תתגבר. 51% מהארגונים בארה"ב דיווחו על שיפור סביבת עבודה שיתופית כדי לטפח עבודת צוות.

מנהלי איכות, בוגרי הקורס לניהול איכות במכללת מסד מקבלים במהלך הלימודים כלים שמאפשרים להם להתמודד עם השינויים התכופים בתחום.

 

מקורות

Slide Copyright PresentationGO.com

The Rise of Human-Centered Management BRM Institute https://brm.institute › News & Events (google.com)

Volume XII, Issue XII – December 2023 – PM World Journal

The Employee Experience Is The Future Of Work: 10 HR Trends For 2017 (forbes.com)

Workplace Trends – Prepare for the Future of Work Today

 

 

 

 

 

 

 

גלול כלפי מעלה