שיפור מתמשך בגישת "פריט אחד פחות בכל פעם"
מאת אמנון מרגלית – מכללת מסד
פתח דבר
שיטת הניהול הרזה חוללה מהפכה באופן שבו ארגונים רואים את תהליכי הייצור, השירות והניהול. עם דגש על הפחתת בזבוזים, זרימה יעילה והוספת ערך ללקוח, הפכה את הניהול הרזה לעמוד תווך באסטרטגיות שיפור תהליכים. עם זאת, יישום עקרונות הניהול הרזה אינו תמיד פשוט או מידי. חזון אידאלי כמו זרימה של פריט אחד (One-Piece Flow) מתנגש לא אחת במציאות הארגונית: מגבלות של מלאי מינימום, זמני אספקה, הגדרות מלאי ביטחון, מערכות מידע בלתי גמישות ועוד.
בתוך מרחב האתגרים הזה, עולה מתודת OLAAT – One-Less-At-A-Time – כגישה מעשית, גמישה ואפקטיבית ליישום הדרגתי של עקרונות הניהול הרזה בארגונים, ללא צורך בקפיצה מיידית למצב אידאלי שאינו בר השגה בטווח הקצר.
מתודת OLAAT – הגדרה ומהות
מתודת OLAAT הוצגה על ידי William A. Sandras בספרו Just-in-Time: Making It Happen והיא מבוססת על עיקרון פשוט אך עוצמתי: הפחתה מדורגת של רמות המלאי בכל שלב בשרשרת, פריט אחד פחות בכל פעם.
המטרה היא לא רק לצמצם מלאי לשם חיסכון, אלא לחשוף את בעיות השורש המוסתרות תחת שכבת מלאי מיותר – כגון חוסר איזון בין תחנות עבודה, זמני תקלה, אי-התאמות בתכנון, או חוסר תקשורת בין יחידות.
הפחתת המלאי מתבצעת באמצעות מערכת Kanban מבוססת משיכה (Pull) כאשר כל הפחתה קטנה מביאה עמה גילוי חדש של צוואר בקבוק או מגבלה מערכתית, המחייבת פתרון מעשי. כך נוצרת לולאת שיפור מתמשך ברוח ה Kaizen.
יתרונות המתודה
- יישום הדרגתי – הפחתת סיכון
מתודת OLAAT אינה דורשת שינוי מערכתי מיידי או השקעה גבוהה מראש. ניתן להתחיל בצעדים קטנים, לבחון את ההשפעות ולבצע התאמות תוך כדי תנועה. - חשיפת בעיות מערכתיות
כאשר המלאי יורד, מתגלות תקלות שעד כה היו "מוסתרות". הדבר מאפשר מיקוד במוקדי שיפור קריטיים. - העצמת עובדים ושיתוף פעולה
הצלחת התהליך מחייבת מעורבות של הצוותים ברצפת הייצור ובשירות. עובד שמזהה בעיה שנחשפה, תורם לפתרונה – וכך נבנית תרבות ארגונית של אחריות ושיתוף. - מדריך ישים ליישום הניהול הרזה
בשונה מתפיסות אבסולוטיות של הניהול הרזה (כגון "הכול חייב להיות בזרימה אחת"), מתודת OLAAT מציעה גישה ריאלית ליישום הדרגתי, שמתאימה גם לארגונים בתחילת דרכם במסע הניהול הרזה.
שלבים ביישום מתודת OLAAT
- מיפוי זרימת ערך (Value Stream Mapping) – הבנת מצב נוכחי, זיהוי מוקדי מלאי, תהליך אספקה פנימי וחיצוני.
- הגדרת רמות מלאי נוכחיות ונקודות משיכה – הקמת מערך Kanban ראשוני.
- הפחתת פריט אחד בלבד בכל פעם – לדוגמה: הורדה מ-50 ל-49 יחידות.
- מעקב וניתוח – מה השתבש? היכן נוצר עיכוב? איזה מידע חסר?
- פתרון ממוקד של הבעיה שנחשפה – שימוש בכלים כגון דיאגרמת סיבה-תוצאה או 5 למה (5Whys) , או טבלת FMEA.
- ייצוב וחזרה ללולאה – ממשיכים בצעד הבא של הפחתת מלאי.
מתודת OLAAT ותרבות האיכות
מובילי איכות נדרשים לא רק לבקר אלא להוביל שיפור. מתודת OLAAT מחייבת גישה מערכתית, מעקב מדויק, ניתוח נתונים, שיתוף פעולה בין פונקציות – והבנה עמוקה של אינטראקציות בין תהליך, מוצר ולקוח.
בנוסף, קיים קשר ישיר בין מתודת OLAAT לבין עקרונות ISO 9001 – בפרט דרישות לניהול סיכונים, שיפור מתמשך ויכולת להגיב לחריגות. כך הופכת OLAAT לגשר יישומי בין עולמות התקינה לבין עולם התפעול.
סוף דבר
במקום לשאוף ליישום מושלם של הניהול הרזה ביום אחד – משימה שרבים נכשלים בה – מציעה מתודת OLAAT דרך מתונה, פרקטית ובעלת ערך מוסף אמיתי.
במכללת מסד לומדים בקורסי ההסמכה למהנדסי איכות ולמנהלי איכות ובקורס המשולב לבקרת איכות והבטחת איכות ששיפור אמיתי מתרחש לא במעבדה תיאורטית, אלא בזירה היומיומית של הארגון, צעד אחר צעד, פריט אחד פחות בכל פעם.
הלמידה של מתודה זו ואחרות במסגרת מכללת מסד, הבנת הכוחות שהיא חושפת – מהווים כלי חשוב בארגז הכלים שמספקת מכללת מסד לכל מוביל איכות שהוא גם מוביל שיפור ארגוני.

